Energy Challenges daagt scholieren uit!

CUIJK – “Als we het over energiebesparing en duurzaamheid hebben, dan wordt er gekeken naar wat we direct kunnen aanpassen. Welke maatregelen we meteen kunnen treffen. Maar zolang we zelf niet veranderen, is dat natuurlijk dweilen met de kraan open. Wij zetten daarom in op gedragsverandering”, aldus Ingrid Kloosterman van Energy Challenges – het energiebewustwordingsproject waar scholen uit heel Nederland aan mee kunnen doen.
 
Bewustwording
Kloosterman legt uit hoe het werkt: “Bij Energy Challenges komen techniek en gedrag samen. Scholieren maken hier zelf het verschil. De jongeren worden uitgedaagd om op eigen wijze campagne te voeren voor energiebesparing en duurzaamheid op hun school. Zo maken ze kennis met de wereld van duurzaamheid, energie en techniek. Ze ontdekken hierbij ook hun eigen talenten.” Bijkomend voordeel: gemiddeld besparen scholen 15% op hun energierekening, aldus Kloosterman. Het project is geschikt voor leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool én voor het eerste en tweede jaar van de middelbare school.
 
De mentaliteitsverandering op het gebied van duurzaamheid merk je bij de leerlingen. Kloosterman vertelt trots: “Waar ik tegen mijn kinderen nog wel eens zeg ‘doe die deur eens dicht!’, daar gaf een leerling op een deelnemende school mij datzelfde standje. Op zo’n moment weet ik: het project is geslaagd. Maar denk ook aan leerlingen die aangeven dat een koelkast in ieder klaslokaal echt te veel van het goede is. En dat het digibord écht niet continu aan hoeft te staan.” Het idee voor Energy Challenges is acht jaar geleden in Groningen ontstaan. Inmiddels hebben al meer dan veertigduizend leerlingen van zo’n 170 scholen in Nederland, België, Duitsland, Groot-Brittannië en Denemarken aan het project deelgenomen

Meer informatie een aanmelden