Servicebalie van de Energiecoöperatie duurzaam Assen staat klaar voor MKB’ers

Nora Hematang en Luuk Ploeg zijn medewerker van de servicebalie van de Energiecoöperatie duurzaam Assen (EdA). Ze verzorgen het eerste contact met ondernemers die kiezen voor verduurzaming van hun bedrijf. Het belangrijkste onderdeel van hun werk? ‘Luisteren, vooral luisteren.’

‘We willen goed begrijpen wat de vraag van een klant is,’ zegt Hematang. ‘Daarna kunnen we die vraag doorsturen naar onze techneuten, die ermee aan de slag gaan.’ In een later stadium kunnen de baliemedewerkers ook in de gaten houden hoe de vraag wordt afgehandeld: ‘Dat hoort bij de service, nietwaar?’

Zelf initiatief nemen

De EdA wil in de nabije toekomst vooral MKB’ers bereiken. Ploeg: ‘In 2023 moeten kantoorgebouwen het energielabel C hebben en het is 2023 voor je het weet. De EdA kan adviseren over manieren om efficiënter om te gaan met energie en onderzoeken welke investeringen het meest opleveren. Daarbij is het voor een MKB’er verstandig om zelf het initiatief te nemen. Veel beter dan wachten tot de overheid iets oplegt. Kijk maar naar warenhuis Vanderveen, dat al de vruchten plukt van de adviezen van de EdA-experts.’

Hematang en Ploeg voegen daaraan toe, dat de EdA geen gouden bergen belooft. Hematang: ‘Onze specialisten beperken zich tot wat praktisch haalbaar is. Dat is meer dan genoeg trouwens. Plaatsing van zonnepanelen bijvoorbeeld of diverse manieren om energie en daarmee kosten te besparen.’

Lokale verduurzaming

Ploeg: ‘Steeds meer MKB’ers werken aan verduurzaming. Binnenkort krijgen we er weer een klant bij voor onze energieleverancier VanOns. Een bekend softwarebedrijf, dat zich bewust inzet voor lokale verduurzaming. Maar sorry, we moeten stoppen met het interview. Er wacht een klant aan de balie die inlichtingen wil. Die gaat voor.’

De balie van de EdA is te vinden tegenover de Hubo in warenhuis Vanderveen in het hart van Assen. Mailen of bellen kan ook: klantenservice@ecduurzaamassen.nl of 0592 – 20 00 21.